Slideshow

  • Slide1
    5000+ ZZP-ers met een passie voor het publiek domein
  • Slide2
    Verbinding tussen overheden en ZZP-ers
  • Slide3
    Maak ook verbinding met ons unieke netwerk!
zondag, 27 september 2020 09:57

Onderzoeker Rekenkamercommissie

Written by
Rate this item
(0 votes)

Gesloten u kunt niet meer reageren

 

OverheidZZP zoekt voor een Rekenkamercommissie een onderzoeker die de rol en invloed van de gemeenteraad op sturing en controle van het sociaal domein van een gemeenten in het oosten van het land. Het onderzoek start in de tweede helft van oktober en moet voor het einde van dit jaar zijn uitgevoerd. In januari 2021 is het hoor- en wederhoor van het  conceptrapport gepland zodat de commissie in februari 2021 de gemeenteraad advies kan uitbrengen.

 

Interesse? Stuur dan uiterlijk 29 september 2020 een korte schets van uw ervaring en deskundigheid op het gemeentelijk sociaal beleid, informatievoorziening, besturingsvraagstukken en eventueel rekenkameronderzoek, inclusief CV , korte motivatie en uurtarief naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  

 

De opdracht

Het onderzoek richt zich op  informatievoorziening en de governance van de gemeenteraad op het Sociaal Domein.

Hierbij staan 2 onderzoeksvragen centraal:

  1. Is de informatievoorziening en communicatie naar de raad ten aanzien van het Sociaal Domein optimaal?
  2. Maakt de raad voldoende gebruik van zijn instrumenten om te sturen en toezicht te houden op het sociaal domein?

Uitwerking van het onderzoek levert:

  • Een korte schets van het Sociaal Domein, beleidsinhoudelijk en financieel met recente ontwikkelingen en nieuwe perspectieven.
  • Een beeld van de algemene informatievoorziening die de gemeenteraad formeel en informeel ontvangt en het instrumentgebruik - de wijze waarop de raad met die informatie om gaat:
    • algemene informatievoorziening via documenten in de P&C-cyclus en de raadsmonitor (2x per jaar);
    • de informele bijpraat sessies met wethouders (ervaringen nu en in vorige raadsperiode);
    • de informatievoorziening rond regionaal georganiseerde dienstverlening van het sociaal domein.

Beoordeling van de kwaliteit  van deze algemene informatievoorziening en zo mogelijk een vergelijking met andere gemeenten (benchmark hoe worden raden in andere gemeenten geïnformeerd - best practices).

Beoordeling van de wijze waarop de raad met de ontvangen informatie omgaat (instrumentgebruik, agendering van onderwerpen, sturing en toezicht op hoofdlijnen of detail). Bijvoorbeeld de inzet controle-instrumenten (evaluaties, vragenrecht, behandeling bij jaarrekening, etc.).

  • Een beeld van de informatievoorziening en het instrumentgebruik bij specifieke beleidsvoorstellen of onderwerpen die politiek spelen. Onderzoek van de informatievoorziening en het proces van  besluitvorming bij circa drie specifieke beleidsvoorstellen (de Rekenkamercommissie zal de casussen later leveren. Gebruik van  informele instrumenten vanuit de volksvertegenwoordigende rol (contacten met burgers en instellingen, onderzoek, enquêtes, etc.).

Op basis van dit onderzoek geeft de rekenkamercommissie advies en doet aanbevelingen ter:

  • verbetering van de informatievoorziening (door het college van B&W);
  • het instrumentgebruik (door de gemeenteraad).

Functieprofiel

  • Ervaring en deskundigheid met het gemeentelijk sociaal beleid;
  • ervaring en deskundigheid met informatievoorziening binnen gemeentelijke processen en besturingsvraagstukken;
  • ervaring met rekenkameronderzoek is een pré.

Additional Info

  • plaats: gemeente in Gelderland
  • duur: 3 maanden
Read 114 times Last modified on zaterdag, 03 oktober 2020 13:12